top of page

Zehra’yla Ocak Ayı Teması: Planla!

Zehra’yla Ocak Ayı Teması: Planla!

Her ay için bir tema başlıklı yazıda açıklamasını bulabileceğiniz 2019’un her ayına özel aylık ilhamınızı depolayacağınız KİK temalarının ilki ile buradayım.

Bu ayın, yani ocak ayının teması hiç düşünmeden kendiliğinden geldi; şimdi siz söyleyin ocak ayı teması ‘Planla’dan başka ne olabilirdi ki?

Biliyoruz ki plan yapmak yaşamı kolaylaştırmanın yanı sıra hedeflere ulaşmanın ilk basamağı. Her yeni yıl olduğu gibi bu yeni yılda da aksiyon planları yapıldı ve hedefler belirlendi. Edinilmek istenen yeni alışkanlıklar netleşti, yazıldı çizildi. Yapılmadıysa henüz geç kalmış sayılmazsınız, zira hala yılın ilk ayının ilk günlerindeyiz. Herkesin hedef takvimi aynı günde olacak diye bir şey yok sizin içinizden ne zaman gelirse sizin yeni yılınız o gün olsun.

Benim de Aralık gündemimde hep bu vardı; önümüzdeki yıl için yapılacaklar, hedefler, istekler, hayaller, planlar… Ben yıllık planlamamı yaparken elbette çeşitli metotlardan faydalandığım gibi kendi icadım olan metotları da birleştirerek ortaya karışık bir şey çıkarıyorum her defasında. Ama ısrarla altını çiziyorum; her türlü fikre açık olup her türlü metottan faydalanmak mümkün olsa da size uygun gelmeyen veya zorlayan yöntemleri hemen bir kenara bırakın veya kişiselleştirin. Benim genelde yaptığım bu oluyor; formülü alıp kendime uyarlamak.

Ben ne yapıyorum?

Öncelikle her konu için ayrı bir defterim var. Bu benim ihtiyacım; her şeyi yazmayı, not etmeyi seven biri var karşınızda.

Ayrıca Ceren’in bu yazı ve bu videosunda bahsettiği yöntemlerden de uyguladıklarım var.

Ama aslında bu sene ilk kez deneyecek olduğum ve yeni öğrendiğim bir metotla tanıştırmak istiyorum sizi. Bundan yaklaşık bir ay önce yeni kazanmak istediğim alışkanlıkları yazdım, liste pek hafife alınacak cinsten değildi. Bunları yazıp çizerken “Allah aşkına gerçekçi ol bunca şeyi nasıl sığdıracaksın?” diye söylenen tarafımı da “Sen dur ben bir yolunu bulacağım bunu uygulamanın.” diye susturmuştum. Evet aklımdan geçirdiğim küçük adımlar ilkesiydi ama onu da oturup eğrisi doğrusu bir düzenlemeli uygulamaya hazırlamalıydım. Tam nasıl yapmalı nasıl etmeli diye düşünürken Youtube mucizesi içinde bir video ile karşılaştım. Videoyu izledim ve “işte bu! ” dedim. Sanki ben hayata nasıl yaparım diye bir soru sormuş ve hemen ardından da cevabı almıştım. Videoyu sunan Barış Özcan anlatıyor da anlatıyor benim de hoşuma gidiyor da gidiyor. Ben büyük devrimlerin küçük adımlarla gerçekleştiğine inanan biri olarak bu metoda bayılıyorum. Tam da küçük adımlarla büyük devrimlere götüren bir yöntem:

Zinciri Kırma Metodu

Evet evet adı bu metodun ‘Zinciri Kırma’. Amerikalı ünlü komedyen Jerry Seinfeld’in Verimlilik Sırrı. Kısaca özetlemem gerekirse:

Öncelikle bir hedef belirliyoruz, kitap okuma alışkanlığı , spor yapma ,sağlıklı beslenme vs… Ve bu hedefi ölçülebilir kılıyoruz. Mesela günde 10 dakika kitap okuyacağım, 10bin adım yürüyeceğim gibi. Daha sonra bu zamanı ikiye bölüyoruz. Yani on dakika yerine beş dakika, on bin adım yerine beş bin adım oluyor. Hedefi ikiye bölmek biraz yumuşatmak, hafifletmek demek. İlk başta insan oturduğu yerden büyük laflar edebiliyor, gaza gelebiliyor. Ama bunları uygulamaya geçirip de zorlanmaya başlayınca motivasyonu düşüyor. Zinciri kırılıyor. Bunu kırmamak için daha en baştan hedefi biraz düşürmek lazım.

Mesela:

  • Her gün 5000 adım atacağım.

  • Her gün 10 dakika sesli kitap okuyacağım.

  • Her gün en fazla bir saat ekran karşısında olacağım.

  • Her gün birisine güzel bir söz söyleyeceğim.

Zinciri Kırma metodu için bir takvim oluşturuyoruz kazanmak istediğimiz alışkanlık için ve her gün minik minik adımlar atarak bunu hayatımıza taşımış oluyoruz.

“Her gün birisine güzel bir söz söyleyeceğim.” hedefi ağır mı geldi? Bunu bile yapamam diyorsan her gün yerine her hafta, iki haftada bir ya da ayda bir de. Tasarladığım takvimin en önemli özelliklerinden biri, klasik takvimlerden farklı olarak bu tür frekanslara da uygun olması. Her gün bir şeyler yaparak yatay bir zincir oluşturabileceğin gibi, haftada bir bir şeyler yaparak dikey zincirler de yapabilirsin. Yeter ki yılın başında kendine verdiğin o sözü tut.

Yapılan araştırmalara göre bir insanın hedeflerini gerçekleştirme konusunda üç önemli engel var.

Yani kendine verdiğin sözü ne zaman tutamazsın biliyor musun?

  • Gerçekçi olmayan hedefler koyduğun zaman (O yüzden ikiye bölüyoruz.)

  • İlerlemeni takip etmediğin zaman (O yüzden bir takvime çarpılar atıyoruz.)

  • Hedefini unuttuğun zaman (O yüzden takvimlerimizi gözümüzün önünden ayırmıyoruz.)

Laf aramızda benim 6 adet takvime ihtiyacım olacak. Ve merak ediyorum yıl sonuna kadar kaç tanesi zinciri kırılmadan devam edip yaşamımda bir alışkanlığa dönüşmüş olacak?

Haydi hepimize kolay gelsin o halde! Bir sonraki ayın temasında görüşmek üzere.

Sevgiler


TAGS

Henüz etiket yok.
bottom of page